مراسم بعدی

  • بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم ؛ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
  • وب سایت دعای ندبـه مراغـه Nodbeh-shohada.IR
  • اولین سایت جامع و تخصصی دعای ندبـه
  • اطلاع رسانی مراسمات و ویژه برنامه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || حسینیه مرحوم درویش تیموری || حسینیه محمدیه || حسینیه جوانان شهداء
  • مجموعه مقالات مذهبی و مهدوی||دانلود های صوتی و تصویری || پیامک های مناسبتی || اخبار و اطلاعیه های دعای ندبه مسجد شهدای پهرآباد || آهنگ های پیشواز || شرح و تفسیر دعای ندبه || مداحی های مادحین مراغه || تصاویر عزاداری ماه محرم در مراغه و ... .
  • «.مقام معظم رهبری: « اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است

خلاصه آخرین ارسالها

<

حوادث شب ولادت پیامبر(ص)

حوادث شب ولادت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)

ابلیس به آسمانها بالا میرفت و چون حضرت عیسى‏«ع‏» به دنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا می‏رفت،و هنگامیكه رسول خدا«ص‏»به دنیا آمد از همه آسمان هاى هفتگانه ‏ممنوع شد،و شیاطین بوسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع‏ گردیدند،و قریش كه چنان دیدند گفتند...

حوادث شب ولادت رسول اکرم

در روایات ما آمده است كه در شب ولادت آن حضرت‏ حوادث مهم و اتفاقات زیادى در اطراف جهان بوقوع پیوست كه ‏پیش از آن سابقه نداشت و یا اتفاق نیفتاده بود كه از جمله‏«ارهاصات‏»بوده بدان گونه كه در داستان اصحاب فیل ذكر شد،و در قصیده معروف برده نیز آمده كه چند بیت آن چنین است:

یوم تفرس منه الفرس انهم قد انذروا بحلول البؤس و الفئم و بات ایوان كسرى و هو منصدع كشمل اصحاب كسرى غیر ملتئم النار خامدة الانفاس من اسف علیه و النهر ساهى العین من سدم و ساء ساوه ان غاضت‏بحیرتها و رد واردها بالغیظ حین ظم كان بالنار ما بالماء من بلل حزنا و بالماء ما بالنار من ضرم 
و شاید جامعترین حدیث در این باره حدیثى است كه مرحوم صدوق‏«ره‏»در كتاب امالى بسند خود از امام صادق علیه السلام ‏روایت كرده و ترجمه ‏اش چنین است كه آنحضرت فرمود: 
ابلیس به آسمانها بالا مى‏رفت و چون حضرت عیسى‏«ع‏»بدنیا آمد از سه آسمان ممنوع شد و تا چهار آسمان بالا مى‏رفت،و هنگامیكه رسول خدا«ص‏»بدنیا آمد از همه آسمان هاى هفتگانه ‏ممنوع شد،و شیاطین بوسیله پرتاب شدن ستارگان ممنوع‏ گردیدند،و قریش كه چنان دیدند گفتند: 
قیامتى كه اهل كتاب مى ‏گفتند بر پا شده! 
عمرو بن امیه كه از همه مردم آن زمان به علم كهانت و ستاره شناسى داناتر بود بدانها گفت:بنگرید اگر آن ستارگانى ‏است كه مردم بوسیله آنها راهنمائى مى‏ شوند و تابستان و زمستان‏ از روى آن معلوم گردد پس بدانید كه قیامت‏ بر پا شده و مقدمه‏ نابودى هر چیز است و اگر غیر از آنها است امر تازه‏ اى اتفاق‏ افتاده. 
و همه بت ها در صبح آن شب به رو در افتاد و هیچ بتى درآنروز بر سر پا نبود،و ایوان كسرى در آن شب شكست‏ خورد و چهارده كنگره آن فرو ریخت.و دریاچه ساوه خشك شد.و وادى سماوه پر از آب شد. 
آتشكده ‏هاى فارس كه هزار سال بود خاموش نشده بود در آن شب خاموش گردید. 
و مؤبدان فارس در خواب دیدند شترانى سخت اسبان عربى‏ را یدك مى‏ كشند و از دجله عبور كرده و در بلاد آنها پراكنده ‏شدند،و طاق كسرى از وسط شكست‏ خورد و رود دجله در آن‏وارد شد. 
و در آن شب نورى از سمت‏ حجاز بر آمد و همچنان بسمت‏ مشرق رفت تا بدانجا رسید،فرداى آن شب تخت هر پادشاه ى‏سرنگون گردید و خود آنها گنگ گشتند كه در آنروز سخن‏ نمى‏گفتند. 
دانش كاهنان ربوده شد و سحر جادوگران باطل گردید،وهر كاهنى كه بود از تماس با همزاد شیطانى خود ممنوع گردید ومیان آنها جدائى افتاد. 
آمنه گفت:بخدا فرزندم كه بر زمین قرار گرفت دست هاى‏ خود را بر زمین گذارد و سر بسوى آسمان بلند كرد و بدان‏ نگریست،و نورى از من تابش كرد و در آن نور شنیدم گوینده‏ اى‏ مى ‏گفت:تو آقاى مردم را زادى او را محمد نام بگذار.
آنگاه او را بنزد عبد المطلب بردند و آنچه را مادرش آمنه گفته ‏بود به عبد المطلب گزارش دادند،عبد المطلب او را در دامن‏ گذارده گفت: 
الحمد لله الذى اعطانى هذا الغلام الطیب الاردان قد ساد فى المهد على الغلما 
ستایش خدائى را كه بمن عطا فرمود این فرزند پاك و خوشبو را كه در گهواره بر همه پسران آقا است. 
آنگاه او را به اركان كعبه تعویذ كرد. (1) و در باره او اشعارى ‏سرود. 
و ابلیس در آن شب یاران خود را فریاد زد(و آنها را بیارى‏ طلبید)و چون اطرافش جمع شدند بدو گفتند:اى سرور چه چیزتو را بهراس و وحشت افكنده؟گفت:واى بر شما از سر شب تابحال اوضاع آسمان و زمین را دگرگون مى ‏بینم و بطور قطع درروى زمین اتفاق تازه و بزرگى رخ داده كه از زمان ولادت عیسى‏ بن مریم تاكنون سابقه نداشته،اینك بگردید و به بینید این اتفاق‏ چیست؟ 
آنها پراكنده شدند و برگشتند و اظهار داشتند:ما كه تازه ‏اى‏ ندیدیم. 
ابلیس گفت:این كار شخص من است آنگاه در دنیا به جستجو پرداخت تا به حرم-مكه-رسید،و مشاهده كرد فرشتگان اطراف آنرا گرفته ‏اند،خواست وارد حرم شود كه فرشتگان بر اوبانگ زده مانع ورود او شدند،به سمت غار حرى رفت و چون ‏گنجشكى گردید و خواست در آید كه جبرئیل بر او نهیب زد: 
-برو اى دور شده از رحمت‏ حق! ابلیس گفت:اى جبرئیل‏ از تو سؤالى دارم؟ 
گفت:بگو،پرسید:از دیشب تاكنون چه تازه‏اى در زمین رخ‏داده؟ 
پاسخداد:محمد-صلى الله علیه و آله-بدنیا آمده. 
شیطان پرسید:مرا در او بهره‏ اى هست؟گفت:نه. 
پرسید:در امت او چطور؟ 
گفت:آرى.ابلیس كه این سخن را شنید گفت:خوشنود و راضیم
و در حدیث دیگرى كه در كتاب كمال الدین نقل كرد ه‏چنین است كه در شهر مكه شخصى یهودى سكونت داشت و نامش یوسف بود،وى هنگامى كه ستارگان را در حركت و جنبش مشاهده كرد با خود گفت:این تحولات آسمانى بخاطر ولادت همان پیغمبرى است كه در كتاب هاى ما ذكر شده كه ‏چون بدنیا آید شیاطین رانده شوند و از رفتن به آسمانها ممنوع ‏گردند. و چون صبح شد بمجلسى كه چند تن از قریش در آن بودندآمد و بدانها گفت:آیا دوش در میان شما مولودى بدنیا آمده؟ 
گفتند:نه. 
گفت:سوگند به تورات كه وى بدنیا آمده و آخرین پیمبران‏ است و اگر اینجا متولد نشده حتما در فلسطین متولد گشته است. 
این گفتگو گذشت و چون قریشیان متفرق شدند و بخانه‏ هاى‏ خود رفتند داستان گفتگوى با آن یهودى را با زنان و خاندان خودبازگو كردند و آنها گفتند:آرى دیشب در خانه عبد الله بن‏ عبدالمطلب پسرى متولد شده. 
این خبر را بگوش یوسف یهودى رساندند،وى پرسید:آیا این‏ مولود پیش از آنكه من از شما پرسش كردم بدنیا آمده یا بعد ازآن؟گفتند:پیش از آن!گفت:آن مولود را بمن نشان دهید. 
قریشیان او را به درب خانه آمنه آوردند و بدو گفتند:فرزندخود را بیاور تا این یهودى او را به‏بیند،و چون مولود را آوردند و یوسف یهودى او را دیدار كرد جامه از شانه مولود كنار زد وچشمش به خال سیاه و درشتى كه روى شانه وى بود بیفتاد دراین وقت قرشیان مشاهده كردند كه حالت غش بر آن مرد یهودى‏ عارض شد و بزمین افتاد قرشیان تعجب كرده و خندیدند. 
یهودى برخاست و گفت:آیا مى‏ خندید؟باید بدانید كه این پیغمبر پیغمبر شمشیر است كه شمشیر در میان شما می ‏نهد... 
قرشیان متفرق شده و گفتار یهودى را براى یكدیگر تعریف ‏مى ‏كردند. 
و در حدیثى كه مرحوم كلینى شبیه به روایت‏ بالا از مردى ازاهل كتاب نقل كرده آنمرد كتابى به قرشیان كه ولید بن مغیرة وعتبة بن ربیعه و دیگران در میانشان بود رو كرده و گفت:نبوت ‏از خاندان بنى اسرائیل خارج شد و بخدا این مولود همان كسى‏ است كه آنها را پراكنده و نابود سازد! 
قریش كه این سخن را شنیدند خوشحال شدند،مرد كتابى‏ كه دید آنها خوشنود شدند بدیشان گفت:خورسند شدید! بخدا سوگند این مولود چنان سطوت و تسلطى بر شما پیدا كند كه ‏زبان زد مردم شرق و غرب گردد. 
ابو سفیان از روى تمسخر گفت:او بمردم شهر خود تسلط مى ‏یابد! 
و نظیر آنچه در روایات ما آمده برخى از این حوادث درروایات اهل سنت نیز ذكر شده اما در بسیارى از آنها این حواد ث‏قبل از بعثت رسول خدا«ص‏»ذكر شده نه مقارن ولادت. 
مانند روایاتى كه در سیره ابن هشام و تاریخ‏ طبرى و جاهاى دیگر است و در صحیح بخارى نیز از ابن عباس روایت شده (2) و فخر رازى نیز در تفسیر آیه شریفه «فمن یستمع ‏الآن یجد له شهابا رصدا» (3) در مورد منع شیاطین از نفوذ در آسمانها و تیرهاى شهاب همین گفتار را داشته و اقوالى در این باره نقل ‏كرده (4) و از ابى بن كعب نیز حدیثى در این مورد نقل كرده‏ اند كه ‏گفته است: 
«لم یرم بنجم منذ رفع عیسى علیه السلام حتى بعث رسول‏ الله-صلى الله علیه و آله-» (5) و در اشعار بعضى از شاعران ‏عرب نیز قسمتى از این حوادث در مورد مبعث آمده مانند اشعار زیر كه از شاعرى بنام قیروانى نقل شده كه مى‏ گوید: 
و صرح كسرى تداعى من قواعده و انفاض منكسر الاوداج ذامیل‏و نار فارس لم توقد و ما خمدت مذالف عام و نهر القوم لم یسل‏خرت لمبعثه الاوثان و انبعثت ثواقب الشهب ترمى الجن بالشعل 
اكنون جاى یك سئوال هست كه اگر كسى بگوید:آیانظیر آنچه در این روایات آمده در كتابهاى تاریخى و روایات غیراسلامى هم ذكرى از آنها شده یا نه؟ 
كه ما در پاسخ این سئوال مى‏گوئیم:اولا اگر حدیث و روایتى از نظر سند و صدور از امام معصوم علیه السلام براى اثابت‏ شد دیگر كدام روایت و تاریخى براى ما معتبرتر از آن حدیث ‏و روایت مى‏تواند باشد،و همه بحثها در همان قسمت اول و اعتبار سند و به اصطلاح‏«صغراى قضیه‏»است،ولى پس ازاثبات دیگر استبعاد و زیر سئوال بردن حدیث،جز ضعف ایمان وتاریخ زدگى محمل دیگرى نمى ‏تواند داشته باشد،وگرنه كدام ‏تاریخ و روایتى معتبرتر از آن تاریخ و روایتى است كه از منبع‏وحى الهى سرچشمه گرفته باشد و كدام داستان و حدیثى ‏محكمتر از داستان و حدیثى است كه از زبان پیمبران و ائمه‏ معصوم علیهم السلام صادر گردیده باشد! 
مگر نه این است كه سرچشمه پر فیض و زلال همه علوم‏ آنهایند؟و معیار صحت و سقم همه دانش هاى بشرى گفتار آنها است؟ 
و ثانیا-مى‏گوئیم:مگر تاریخ صحیح و دست نخورده ‏اى از گذشتگان و زمان هاى قدیم در دست داریم كه ما بتوانیم این‏ روایات را با آنها منطبق ساخته و یا تاییدى از آنها بگیریم؟ 
جائى كه مقدس‏ترین كتابها مانند تورات و انجیل با آنه مه ‏نسخه‏ هاى متعددى كه معمولا از آنها در دست مردم آن زمانها بوده و جمله جمله و كلمه بكلمه آنها مورد احترام و متن دستورات‏ دینى آنها بوده از دستبرد و تحریف و تصحیف و اسقاط در امان‏ نبوده،و طاغوت هاى زمان و جیره خوارانشان احكام و فرامین آنها رابنفع ایشان تغییر داده و یا اسقاط كرده ‏اند،دیگر چگونه كتاب هاى‏ تاریخى معدودى كه در زوایاى كتابخانه‏ ها با نسخه‏ هاى خطى‏ منحصر به فرد یا نگشت‏ شمارى وجود داشته مى‏تواند مورد اعتماد باشد؟ 
و ثالثا-بر فرض كه چنین تاریخى وجود داشته باشد كه‏ اوضاع و احوال آن زمانها را نوشته و ثبت كرده باشد آیا همه‏ وقایعى كه در آن زمانها اتفاق افتاده در تاریخها ثبت و نگارش ‏شده؟و آیا وسائل ارتباطى آنچنان بوده كه تاریخ نگاران بتوانند از هر اتفاقى كه در گوشه و كنار جهان آنروز اتفاق مى‏ افتاده‏م طلع گردند و آنرا در تاریخ ثبت كنند؟مگر امروزه با تمام این‏وسائل ارتباطى و مخابراتى و رادیوها و تلویزیونها و ماهواره ‏هاو...چنین كارى انجام شده و چنین ادعائى مى‏توان كرد؟... مگر وسائل ارتباطى جهان آزادند و مستقلانه و بدور از سیاست ها واختناقها و خارج از كانال هاى مخصوص و صافی هاى انحصارى ‏مى‏ توانند كوچكترین خبرى را منتشر كنند؟آن هم خبرى كه ‏بصورت معجزه آسمانى براى شكست‏ یك قدرت طاغوتى و یك ‏دربار سلطنتى بوقوع پیوسته باشد...؟مگر معجزاتى امثال‏«شق ‏القمر»كه وقوع آن مورد اتفاق همه مسلمانان مى‏باشد و بگفته ‏دكتر سعید بوطى-نویسنده مصرى-در كتاب فقه السیرة از امورمتفق علیه در نزد علماء و دانشمندان اسلامى است در تاریخهاى ‏گذشته نقل شده...؟و بلكه معجزات انبیاء گذشته مانند سردشدن آتش بر ابراهیم خلیل علیه السلام و شكافته شدن دریابوسیله عصاى موسى و اژدها شدن و بلعیدن آن تمام مارهاى‏ جادوئى ساحران و زنده شدن مردگان بدعاى حضرت مسیح وامثال آن جز در كتابهاى مقدس و مذهبى در تاریخها و روایات‏ دیگر آمده و ذكرى از آنها دیده مى‏ شود؟!... 
و حقیقت آن است كه تاریخ نویسان و وقایع نگاران گذشته‏ در انحصار طاغوت هاى زمان بوده-چنانچه امروزه نیز عموما اینگونه ‏است و بشر هنوز نتوانسته خود را از قید و بند ایشان آزاد سازد-وانبیاء الهى نیز پیوسته بر ضد همان طاغوتها قیام مى‏كرده و مبارزه داشتند،و آنها همواره در صدد از بین بردن انبیاء و محو نام و آثار ایشان بوده و بهر وسیله مى‏خواسته ‏اند آنها را افرادى‏ماجراجو و بى شخصیت و افسادگر معرفى كنند،و هرگز اجازه ‏نمى ‏دادند آنها را بعنوان مردانى الهى كه قدرت انجام معجزه را دارند معرفى كنند،و به همین دلیل معجزاتى را كه بوسیله ایشان‏ انجام مى ‏شده انكار كرده و یا توجیه مى‏ نمودند،و اگر كتابهاى‏ آسمانى و روایات مذهبى نبود اثرى از این معجزات بجاى نمانده ‏و بدست ما نرسیده بود... 
چنانچه اكنون نیز ما در انقلاب اسلامى خود كه یك انگیزه‏ مذهبى داشته و ادامه آنرا نیز بیارى خدا همان انگیزه مذهبى وعشق شهادت طلبى در راه خدا و دین،تضمین كرده و بر ضد طاغوت هاى شرق و غرب قیام كرده همین شیوه تبلیغى را مى‏ بینیم ‏كه هر حركتى بنفع این انقلاب در داخل و یا خارج بشود مانند راهپیمایى میلیونى و غیر میلیونى كه در داخل و یا خارج انجام‏ مى‏گیرد اصلا منعكس نمى‏ شود و در رادیوها و وسائل ارتباط جمعى ذكرى از آن نمى‏شود،اما كوچكترین حركت ضدانقلاب-مانند اجتماعات اندكى كه جمعا به صد نفر نمى ‏رسد با آب و تاب در همه رسانه ‏هاى گروهى بعنوان یك حركت ضدرژیم نه یكبار بلكه چند بار پخش مى‏گردد. 
و بهمین دلیل ما مى‏ گوئیم انگیزه و نیازى براى تحقیق در تاریخهاى گذشته نداریم و اگر هم تتبع كنیم معلوم نیست‏ بجائى برسیم،مگر اینكه بخواهیم بهر وسیله و هر ترتیبى كه شده‏ تاییدى از تاریخ براى این روایات پیدا كنیم اگر چه مجبور شویم‏ براى تطبیق این روایات با تاریخ دست‏به توجیه و تاویل هاى‏ نامربوط بزنیم،چنانچه نظیر آنرا در داستان اصحاب فیل ذكركرده و شنیدید و خواندید،كه ما آن عمل را محكوم كرده و دلیل برضعف ایمان و غرب‏ زدگى و تاریخ زدگى و غیره دانستیم
دعای ندبه مراغه

1-یعنى او را بكنار خانه كعبه آورد و براى سلامتى و پناه او از شر شیاطین و دشمنان،بدنش را بچهار گوشه كعبه مالید. 
2-صحیح البخارى ج 6 ص 73. 
3-سوره جن آیه 9. 
4-مفاتیح الغیب ج 8 ص 241. 
5-بحار الانوار ج 15 ص 331

لطفا دیدگاه ها و نکته نظرات خود را درباره این مطلب مطرح بفرمائید

کاربر گرامی،ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
  • سایت مراجع عظام تقلید web logo

  • احادیث گهربار hadith

    حدیث موضوعی
  • روز شمار فراق Daily departure

  • نگارنده authors

  • لینکهای منتخب Link Dump

  • لوگوی دوستان logo

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات